A A AA AA AA AA |
פנטזיה: על מיים ועוד אמולטוריםמאת: Ax=Battler
חשוב: אם אתם מעוניינים להשתמש בכתבה זו, אנא צרו קשר! נא לא לגנוב! (גירסה 4.0) "התוכנה שחוללה מהפך בחיי הפנאי של כה רבים: MAME, תוכנה המתעדת בצורה מדוייקת את פעולתן של רוב מכונות הארקייד מאז ומעולם, והסיבה העיקרית להקמת VGפריק!" פנטזיה היא מילה שגורמת לך למחשבות רומנטיות על מקום שהיית רוצה להיות בו, חוויה מיוחדת לחוות, איזשהו משהו קשה במיוחד להשגה שאתה מצליח להשיג. הדבר הראשון שקופץ הוא כמובן פורשה 911 טורבו. הדבר השני הוא אולי צללית מצודדת של ג'ואי פוטר, ברידג'יט ג'ונס או פליסטי פורטר משילות בגדיהן בתנועות איטיות. הצצה גסטרונומית ב"רושפלד". אחוזה בסנטה ברברה. להיכנס לשירותים אחרי התאפקות של שעה וחצי. הבנתם את הרעיון. אני מציע משהו שלפחות מבחינתי מגיע כמעט לרמה של הרשימה הנ"ל וקשור חזק ברגשות נוסטלגיים מהסוג היותר נושן. פריק אמיתי של משחקי וידאו חייב להיות גם פריק של משחקי הארקייד, הם תמיד היו עדיפים בכל בחינה על החומר שרץ בקונסולות המשחקים הביתיות, אמנם בזמן האחרון הפער הצטמצם, אם לא נעלם, ועל כך בהמשך, אך מכונות הארקייד היו ונשארו מושא תשוקתם של כל הפריקים של משחקי הוידאו באשר הם. מספר לא מבוטל של לילות בזבזתי על פנטזיות שחלקו את אותה תמה- שיטוט חופשי באולם ארקייד ענק כשבאמתחתי מספר אינסופי של מטבעות משחק. גבירותי ורבותי, התוכנה שחוללה מהפך בחיי הפנאי של עבדכם הנאמן: MULTIPLE ARCADE MACHINE EMULATOR, או בקיצור: MAME, תוכנה המתעדת בצורה המדוייקת ביותר את הפעילות של רוב מכונות הארקייד שהיו שם בחוץ מאז ומעולם. התוכנה שאחראית במידה רבה להקמתו של vgFREAK ! בסוף 1996 התחיל ניקולה סלמורייה, מתכנת צעיר מאיטליה והאב הרוחני והמעשי של התוכנה, בעבודה על MAME כשבחמישי בפברואר 1997 בשעה אחת עשרה בלילה (תאריך היסטורי!) יצאה גרסת MAME0.1. בנאמנות אדוקה לפילוסופיית קוד מקור פתוח המאפשרת לכל אחד לקחת חלק בפרוייקט השאפתני הזה, הצליח סלמוריה להפוך את התוכנה האנונימית לסנסציה מדהימה התומכת היום (נכון לזמן כתיבת שורות אלה) ביותר מ 3000 גרסאות משחקים, אני אחזור במילים: למעלה משלושת אלפים משחקים. סך המקום שתופסים כל ה ROMS של המשחקים ל MAME הוא כמה ג'יגה בייט. נכון לעת כתיבת שורות אלה הגירסה העדכנית ביותר היא MAME v0.56 או גירסת 0.56 כשגירסאות חדשות יוצאות מדי חודש לערך. עד לפני כמה גרסאות היה קוד המקור של MAME מבוסס על דוס (16 ביט), הגרסאות החדשות יותר מבוססות על קוד מקור windows 32 ולכן ניתן להריץ אותן גם על מערכות הפעלה מבוססות NT כמו גם מערכות מבוססות דוס (שהאחרונה בהן היתה windows me ).
הנצחה המטרה העיקרית של האמולטור המיוחד הזה היא להנציח את הפן התרבותי הזה שגווע לאיטו בימים אלה ממש כשאנו עדים לפיתוח המהיר של קונסולות המשחקים הביתיות. אלה האחרונות משיגות כבר, מבחינת ביצועי קול ותמונה, את רוב מכונות הארקייד הקיימות היום בשוק. קונסולות הפלייסטיישן 2 של סוני, האיקס בוקס של מייקרוסופט והגיים קיוב של נינטנדו גורמות לאולמות משחקי הארקייד להצטמצם יותר ויותר בגלל ביצועיהן העדיפים ויתרונן המוחלט בכל מה שנוגע לנגישות. מרבית החברות שבמקורן היו מפתחות לוחות-אם לקאבינות (cabinets) ארקייד ומשחקים ללוחות-אם אלה, עוברות בהדרגה לשוק המשחקים הביתי. הדבר קורה הן מפאת העדיפות הטכנולוגית של הקונסולות הביתיות והן מפאת הירידה העיקבית בביקוש למכונות הארקייד מחד והעליה התלולה בביקוש לקונסולות הביתיות מגיסא. דוגמה קיצונית לדעיכת שוק הארקייד היא חברת SNK שסגרה את שעריה והכריזה על פשיטת רגל. SNK היתה אחראית לאחת הקונסולות האגדיות בתחום הארקייד, מערכת הניאו-גיאו. בין המשחקים היותר מפורסמים שהוציאה SNK ניתן למצוא את סדרת KING OF FIGHTERS את METAL SLUG ואת SNK VS CAPCOM המצוין שיצא לא מכבר. ראוי לציין ש SNK נרכשה ע"י חברת פליימור הקוראנית, והמותג שלה ממשיך לרוץ אם כי תחת כנפי חברה אחרת. דוגמה נוספת לחברה המשקפת בפעילותה את הירידה בביקוש למכונות הארקייד היא חברת MIDWAY הנחשבת לאחת החברות שהגדירו וביססו את שוק קאבינות הארקייד עוד בתחילת דרכו בשנות השבעים. בין המשחקים הידועים שלה הם SPACE INVADORS שהיה מהפכני ברמה של פאקמן, RAMPAGE וסדרות חדשות יותר וחשובות לא פחות כמו NBA JAM ואחד השמות החזקים ביותר בז'אנר משחקי המכות, MORTAL KOMBAT. מידווי הכריזה לאחרונה על יציאתה משוק קאבינות הארקייד ומיקוד פעילותה בפיתוח משחקים לקונסולות הביתיות וזאת בגלל הירידה המתמשכת בביקוש לקאבינות ארקייד. המכונות היחידות שעדיין רצות בהצלחה הן המכונות המשלבות מתקנים כגון תושבי אופנועים, מכוניות מרוץ, אופניים, סקי שלג, סקי מים ובקיצור כל המשחקים שמשלבים מתקנים פיסיים גדולים שפשוט אי אפשר להכניס לבית ולא משנה כמה הטכנולוגיה מתקדמת. מתקנים אלה גם יקרים הרבה יותר מהקאבינות הקלאסיות כי מלבד המקום הרב שהם תופסים הם גם ממוקדים מבחינת צ'יפים ולוחות אם בדרך כלל למשחק אחד ואולי להמשך שלו אבל לא יותר. כמו כן, מתקן משחק אופנועים לא יוכל להריץ משחק מירוץ מכוניות מסיבות מובנות. עובדות אלו ותופעות לוואי שלהן גורמות לירידה במספר אולמות הארקייד והפיכתם של אלה ששרדו למעין פארקי-שעשועים בזעיר אנפין שחלק לא מבוטל משטחם הוא מכונות הימורים מינוריות. לאור המצב העגום הזה, פרויקט MAME הוא מפעל חשוב המתפקד כמסמך המתעד לפרטים תרבות גוועת. לא פחות.
איך הוא עושה את זה? כשמזינים לתוכנת MAME קובץ משחק הנקרא רום (ROM) התוצאה היא העתק נאמן למקור, ואף יותר מזה- העתק מושלם של משחק הארקייד הרץ על מסך המחשב הביתי הממוצע. ה ROMS הם נגזרות של המעגלים והצ'יפים עצמם ממכונת המשחק המקורית שהומרו לתצורת קבצי מחשב, כשתוכנת MAME עצמה הופכת להיות החומרה של הקבינה, על המעבדים ומעגלי התמיכה שבה. למעשה אין כאן סימולציה של משחק אלא המשחק עצמו כפי שהוא הוצג על מסך הקבינה באולם הארקייד. עם זאת רמת האמולציה משתנה ובאופן כללי ניתן לומר שהיא משתפרת עם יציאת גרסאות חדשות יותר של האמולטור. הדרך שבה הדבר נעשה אינה על ידי תכנות מחדש של המשחק, או אז היה יוצא ROM חדש אחת לכמה חודשים, אלא על ידי מתקן מיוחד הנקרא ROM DUMPER שמעתיק את תכולת השבבים של כרטיס המשחק המהווה את לב הקאבינה, לקבצי מחשב. כל החכמה ב MAME היא יכולת קריאת הקבצים המועתקים והצגת המשחק בדיוק כפי שהוא הוצג על גבי הקבינה המקורית. חשוב לציין כי למעשה האפשרות לשחק במשחקים היא רק תופעת לוואי כיוון שהמטרה העיקרית של תוכנת MAME היא שימור ותיעוד לפרטים של תצוגת המשחקים, לאו דווקא הפעלתם המלאה. הדרישות הבסיסיות של MAME הן נמוכות יחסית: מעבד פנטיום 200MHz, 16Mb RAM, כרטיס קול וכרטיס גרפי תואם VESA 2.0+. מכיוון שMAME לא משחזר בינתיים משחקים בתלת מימד, אלא רק משחקים דו מימדיים, אין צורך בכרטיס גרפי מתקדם במיוחד אלא רק בכרטיס עם תמיכת דו מימד בתאימות עם פורמט VESA 2.0+ ולפחות 2Mb זיכרון וידאו, תנאים שקיימים ברוב הכרטיסים הגרפיים המשווקים כיום. באופן כללי מחשב עם חומרה מתקדמת יותר יריץ את המשחקים בצורה חלקה יותר ומהירה יותר, כך למשל חלק מהמשחקים החדשים בגרסאות המתקדמות יותר דורשים כבר פנטיום 3 500MHz ומעלה כדי לרוץ באופן המניח את הדעת.
זכויות יוצרים השאלה הנשאלת היא מהו יחס החברות המפתחות את משחקי הארקייד לשימוש הלא חוקי כביכול שנעשה בתוכנות שהן פיתחו למטרות רווח. ראשית יש להדגיש שפיתוח אמולטור לפלטפורמה מסויימת המחקה את פעולתה על המחשב האישי הוא חוקי בהחלט. יתר על כן, התקנת והרצת האמולטור על המחשב גם זו פעולה חוקית לחלוטין. אלא שבכל מה שנוגע ל ROMS הדבר כבר קצת מסתבך. כבר קרה שחברות פנו לאתרים וביקשו להסירROMS של משחקים פרי פיתוחן בתואנה של הפרת זכויות יוצרים, עם זאת מעולם לא היה מקרה של תביעה או סגירה של אתר בגלל שהפיץ ROMS ללא אישור החברות המפתחות. החזקת ROM של משחק כשאינך מחזיק בכרטיס המשחק המקורי היא הפרת זכויות יוצרים בדיוק כמו העתקת משחק במקום קנייתו. הדרך החוקית להשגת ROM כדי להריץ אותו ב MAME היא להשיג את לוח האם המקורי של המשחק ואז, באמצעות מתקן ה ROM DUMPER, להעביר את תכולת הכרטיס לקבצי מחשב ש MAME יפעיל. אלא שמתקן זה הוא יקר יחסית ובעלי קבינות שכרטיסם נהרס יכולים להשיג לרוב את ROM המשחק שלהם באינטרנט. קשה עד בלתי אפשרי לאכוף הורדת ROM על ידי מישהו שאינו בעל הכרטיס המקורי. באותה מידה, לא יהיה הוגן מבחינת החברות המפתחות את המשחקים למנוע מבעל כרטיס השגת עותק חוקי נוסף על עותק שנהרס. ניתן לומר, וזאת בזהירות מרובה, שהשוק של משחקי הארקייד בני השלוש שנים ומעלה אינו חזק במיוחד ולכן חברות רבות מעלימות עין נוכח המצב שנוצר ובו כמעט כל משחק נגיש דרך האינטרנט לכל דיכפין. המצב כיום הוא שכל מי שמוריד ROM נדרש ראשית להצהיר שהוא אכן הבעלים החוקי של המשחק המקורי ומיותר לציין שהצהרה זו, לצורך העניין, אינה משמעותית לרוב הגולשים יותר מהצהרת הגיל בכניסה לאתרי פורנו. למי שחשוב לו לשמור על החוק כלשונו קיימים ROMS חופשיים המופצים בחינם שניתן להוריד באתר MAME הרשמי כדי להרגיש איך התוכנה עובדת.
שמות, אנחנו רוצים שמות המשחקים ש MAME מריץ מתפרשים על פני שלושת העשורים האחרונים, ולמעשה מכסים את כל תקופת אולמות הארקייד מתחילתה באמצע שנות השבעים ועד העת האחרונה, כשהמשחקים החדשים ביותר, נכון לגרסת 0.56, הם משנת 1999. רשימת המשחקים שעדיין לא תורגמו קצרה לעין ערוך מרשימת המשחקים הקיימים כבר המונים, נכון לגרסה העדכנית ביותר בעת כתיבת שורות אלה, למעלה מ 3150 משחקים על גרסאותיהם השונות. קצרה היריעה מלהכיל את המיטב שבהם, אך בכל זאת ליקטתי את הטובים ביותר בעיני: (רשימה מלאה, כולל תמונות ולינקים להורדה, נמצאת כאן): 1. Golden Axe – Sega ‘89 2. Final Fight – Capcom ‘89 3. Street Fighter 2 – Capcom ‘91 4. Metal Slug – SNK ‘96 5. Shinobi – Sega ‘87
מי אמר אני ולא קיבל? להלן מדריך מהיר לבניית אולם ארקייד וירטואלי פרטי משלך: A. ניתן להוריד את גרסאת ה windows העדכנית ביותר כאן. ולשמור בקובץ מוכר ע"י שימוש באופציית browse. B. התוכנה באה בצורת קובץ zip ויש צורך בתוכנת פתיחת זיפים כמו winzip שניתן להשיג בחינם באתר (שימו לב, שם מפתיע מאד) www.winzip.com . תוכנה זו היא שימושית מאד וניתן בעזרתה לכווץ קבצים רבים לכרבע מניפחם לשם איחסון יעיל יותר, בדיסקטים לדוגמה, כמו גם פתיחתם מאוחר יותר. C. לפתוח את MAME (שתי הקלקות, רבותי, רק שתיים) ולבצע extract (הפקודה הראשית בתוכנת ה zip) לקובץ ידוע שיודעים איך לגשת אליו אותו נחפש בעזרת אופציית browse המוכרת. כדאי לבצע extract לאותו קובץ שאליו הורדנו בסעיף 1 את MAME. שימו לב, אנחנו עדיין בתוכנת winzip! D. נחפש את הקובץ שאליו פתחנו את MAME מצורת zip לצורה רגילה. הקובץ עם הסימון M כחולה הוא האפליקציה עצמה. קליק כפול עליה יריץ את MAME. מזל טוב, התקנתם את אחת התוכנות המדהימות ביותר הידועות לאדם! (ואני מרשה לעצמי להגזים כמה שאני רוצה). E. שימו לב שאת המשחקים, או ה roms שאתם מורידים יש להוריד לקובץ roms הנמצא באותו מיקום עם MAME. עזרה נוספת עם המשחקים והאמולטור נמצאת כאן.
עוד אמולטורים MAME הוא אמנם הטוב מסוגו, אבל הוא איננו האמולטור היחידי. ישנם עוד עשרות אם לא מאות תוכנות אמולציה מכל הסוגים שמדמות פעולות של מערכות שונות. לא קשה לנחש שהאמולטורים הפופולאריים ביותר הם של קונסולות משחקי הוידאו הביתיות. קיימים אמולטורים לכל קונסולה שיצאה לשוק אי פעם וגם לכאלה שעדיין לא יצאו. כך למשל, רץ באינטרנט אמולטור של גיימבוי אדבנס עוד לפני שהמערכת יצאה והפכה להיות סיפור הצלחה. פיתוח האמולטורים הוא ענף פורח ופופולארי. מתכנתים לוקחים על עצמם את פיתוח האמולטורים כתחביב ועובדים על הפרויקטים האלה בהתנדבות בזמנם הפנוי. בגלל שזמן פנוי הוא מצרך יקר ונדרש אצל רוב האנשים, יוצא שלוקח הרבה זמן לאמולטור להגיע לרמת האמולציה הגבוהה הדרושה לקבלת חווית משחק מלאה הכוללת שליטה סבירה, סאונד, מהירות וכיוצא באלה. אמולטורים למערכות ותיקות דוגמת המגה דרייב והסופר נינטנדו רצים בצורה כמעט מושלמת בזמן שאמולטורים של מערכת הדרימקאסט, לדוגמה, עדיין מסוגלים להציג רק דמואים מוגבלים של משחקים וללא סאונד בכלל. בסופו של דבר לאחר שהאמולטור רץ בצורה סבירה, רוב המתכנתים מפיצים אותו בקוד מקור פתוח ברשת, כך שכל מי שמעוניין ומסוגל לכך יכול לשפר את האמולטור ולגרום לו לרוץ טוב יותר. רוב האמולטורים ברשת הם בחינם, אלא שיש בנמצא גם אמולטורים בתשלום שמתיימרים להיות טובים יותר ולתת תמיכה טכנית ראויה. דוגמה לכך הוא האמולטור הידוע לפליסטיישן אחד, BLEEM. האמולטור הזה רץ בצורה טובה מאד ואתה קונה אותו בדיוק כמו כל תוכנה אחרת וכך מבטיח לעצמך תמיכה לכל אורך הדרך בהתקנה ובתחזוקה. אלא שכדאי לזכור שתמיד ניתן למצוא אמולטור שאינו עולה כסף ובגלל שרובם הם בקוד פתוח ויותר אנשים שקדו על שיפורם, בחלק מהמקרים הביצועים של האמולטור החופשי משתווים לביצועי האמולטור שנקנה ואף עוברים אותם. פירוט האמולטורים לרוב הקונסולות (כל הקונסולות שיובאו לישראל) ניתן למצוא כאן. לסיכומו של עניין, סקרתי כאן את נושא האמולטורים על קצה המזלג, מה שנשאר לכם זה לנסות אותם הלכה למעשה. למי שמתעניין במשחקי וידאו זה יהיה הדבר הכי טוב שקרה לו הרבה זמן. לינקים: עשרת משחקי הארקייד הטובים ביותר
| A A
|