MAGAZINE  |  SYSTEMS  |  GAMES  |  LINKS  |  FORUM  |  CONTACT

A

A

AA

AA

AA

AA

AA

AA

ארקייד DVD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קאפקום: שני העשורים הראשונים

מאת: Ax=Battler

 

חשוב: אם אתם מעוניינים להשתמש בכתבה זו, אנא צרו קשר! נא לא לגנוב!

(גירסה 0.9)

קאפקום יחד עם SNK היוותה את אחד משני עמודי התווך העיקריים בתור הזהב של אולמות הארקייד שהשתרע בין 1985 ל 1995 לערך. היא אחראית לכמה מהשמות החזקים ביותר בתעשייה: סטריט פייטר, מגה מן, רזידנט איוול ועוד. מלבד זאת, קאפקום הביאה למסכי הארקייד כמה מהמשחקים הזכורים והאהובים ביותר כמו פיינל פייט, ווילו וסטריידר.

כל מי שסיקר משחקי ארקייד והיה אמור לתת ציונים לכל משחק ומשחק ניצב בבעיה רצינית כל פעם שיצא משחק קאפקום חדש. רובם המכריע היה ברמה לא פחות ממדהימה, מיעוטם היו טובים מאד וכל השאר היו סתם טובים. בכל שנותי כגיימר וכמבקר משחקים לא זכורה לי אף נפילה אחת שהייתה לחברה הפנומנלית הזו, לא על הקונסולות הביתיות ובטח שלא באולמות הארקייד.

 

שנות השמונים

קאפקום נוסדה בשנת 1979 ע"י קנזו צוזימוטו כחברת משחקי וידאו, בניגוד ל SNK שהייתה במקור חברת אלקטרוניקה רגילה. שם החברה המקורי היה IRM (מישהו אמר IREM?) כאשר ב 1981 הוא שונה ל SANBI (??) ורק ב 1983 שונה ל CAPCOM שהם ראשי תיבות של CAPsule COMputer.

המשחק המשמעותי הראשון של קאפקום יצא רק ב 1984 והוא היה משחק יריות בשם Vulgus שהיה ממבט על וברמה די ממוצעת. מאוחר יותר באותה שנה יצא משחק הפלטפורמה Son Son וגם משחק היריות 1942 שהיה אולי הלהיט הראשון של החברה הצעירה.

ב 1985 יצא משחק היריות לשני שחקנים Exed Exes כאשר Gun Smoke יצא מיד אחריו והציג משחק יריות כאשר לראשונה השחקנים לא שלטו בחלליות ומטוסים אלא בקאובויס.

1987 היתה שנת מפנה היסטורית לקאפקום ובה יצאו שני הלהיטים החזקים ביותר שלה בכל הזמנים. באולמות הארקייד יצא המשחק סטריט פייטר הראשון שהיה להיט חסר תקדים שמכר כחצי מיליון קבינות (!) ומאוחר יותר כ 24 מליון הסבות לקונסולות. למרות היותו משחק מכות בינוני למדי, וזה עוד בלשון המעטה, התחיל למעשה סטריט פייטר סידרת משחקים בלתי נגמרת עם יותר מ 30 משחקים שונים והיה לאחד המשחקים המשפיעים ביותר אי פעם. על הקונסולות הביתיות, או נכון יותר על הנינטנדו NES (הידוע יותר כ"מגאסון" בארץ), יצא ב 1987 המשחק הראשון בסידרת מגה מן. "המפציץ הכחול" (the Blue Bomber) הפך להיות הדמות המזוהה ביותר עם קאפקום ומאוחר יותר גם לקמע של החברה.

בשנת 1988 הציגה קאפקום את פלטפורמת הארקייד המהפכנית שלה, ה CPS1 שהם ראשי תיבות של Capcom Play System. על פלטפורמה מדהימה זו הוציאה קאפקום בשנת 1989 כמה ממשחקי הארקייד הטובים ביותר שלה שביססו את מעמדה כאחת משתי חברות משחקי הארקייד המובילות בשוק: פיינל פייט, סטריידר והמשחק המבוסס על הסרט ווילו. משחקים אלו קבעו רף גבוה בכמה רמות בהשוואה למה שהיה מקובל באותו הזמן באולמות המשחקים. גל המשחקים המדהימים הללו הביא גם כמה אלמנטים בלתי נשכחים שהפכו להיות סימן היכר של משחקי קאפקום: הגרפיקה החדה והברורה, האנימציה המצויינת, הצבעים העשירים, השליטה החדה והמוסיקה והצלילים הייחודיים.

 

סטריט פייטר מכה שנית

ב 1991 הוציאה קאפקום את משחק המכות הפופולארי ביותר אי פעם ואחד מהמשחקים המשפיעים ביותר בתעשיית משחקי הוידאו מעולם - סטריט פייטר 2. המשחק ההיסטורי (וההיסטרי) הזה התנהל כטורניר קרבות אחד על אחד בין שמונה דמויות מגוונות ושונות זו מזו. לכל דמות היו הרבה יותר תנועות ממה שהיה מקובל באותו זמן והשליטה במשחק היתה באמצעות מספר חסר תקדים של שישה כפתורי פעולה. לאחר הבסת שבעת הלוחמים האחרים, חיכו לך עוד ארבעה אויבים להביס בטרם תוכתר כלוחם הרחוב הטוב בעולם. סטריט פייטר 2 הציג דמויות מפתח מהמשחק הראשון שיצא 4 שנים לפני כן כמו ריו שהיה הגיבור במשחק הראשון וסאגאת שהיה הבוס האחרון. דרך אגב, בסטריט פייטר 2 סאגאת נושא את הצלקת שהשאיר בו כדור האש של ריו שהביס אותו במשחק הראשון. לסטריט פייטר 2 יצאו לא פחות מחמש גירסאות רשמיות שונות ועוד עשרות לא רשמיות, וזה עוד מבלי לספור את סידרת אלפא (זירו ביפן), וורסוס שביניהם הופיעו גם משחק קאפקום וורסוס SNK המדהימים, סידרת EX שהייתה למעשה גירסת תלת מימד לסטריט פייטר 2 וכמובן סידרת סטריט פייטר 3 שיצאה בכלל לפלטפורמת הארקייד מבוססת הסידירום CPS3 ושנכון לזמן כתיבת שורות אלו עדיין לא עברה אמולציה.

אלא שהסאגה של סטריט פייטר 2 לא הייתה תמיד מיטה של שושנים. עם יציאת המשחק החמישי שנקרא בשם הארוך והעילג "סופר סטריט פייטר 2 טורבו איקס", החליטו השחקנים שהגיעו מים עד נפש במסכת הניצול האכזרית הזאת של המותג. בהתאם לכך, המכירות של SSF2TX היו נמוכות מאד, כל כך נמוכות שהוא היווה את האינסטלציה האחרונה לסימן 2. אלא שבניגוד גמור לציפייה העצומה בשוק לסימן 3, הוציאה קאפקום ב 1995 את סידרת אלפא (שנקראה זירו ביפן). רק ב 1997 הוציאה קאפקום את סטריט פייטר 3 על הפלטפורמה מבוססת הסידירום CPS3 (שיצאו עליה 8 משחקים בלבד). דרך אגב, קאפקום למדה את הלקח ומאז הפארסה עם סטריט פייטר 2 היא הוציאה לא יותר משלושה משחקים לכל סימן (אלפא, 3, EX, וורסוס).

סטריט פייטר אפילו היווה בסיס לסרט קולנוע שיצא ב 1994 בכיכובם של ואן דאם וקיילי מינו. אלא שהסרט היה גרוע בצורה מביכה ולמרות שכיסה את העלויות הוא נכשל כישלון חרוץ בקופות. נקודה מעניינת בקשר לסטריט פייטר הסרט היא שנעשה עליו משחק, מה שיצר את השרשרת המעט מוזרה של משחק שמבוסס על סרט שמבוסס על משחק.

 

שנות התשעים

ב 1993 הציגה קאפקום את פלטפורמת ה CPS2 שתלווה את משחקי הארקייד שלה במשך שנים רבות. עם הצגת פלטפורמת ארקייד זו הוצג גם שבב ה Q SOUND שאיפשר אפקטים קוליים מרשימים וצליל היקפי. פלטפורמת ה CPS2 התחרתה ישירות בפלטפורמת הניאו גיאו MVS של SNK ומעניין לציין שעל שתי מערכות אלו יצאו משחקים חדשים במשך עשור שלם ואף יותר!

ה CPS2 התברך במשחקים מעולים שתפסו מקומות גבוהים בפנתאון משחקי הארקייד והציבו את קאפקום בחזית מפתחי משחקי הארקייד כאשר גיימרים בכל העולם מצפים בכליון עיניים לכל משחק חדש שלה. בין המשחקים הבולטים שיצאו לפלטפורמת ה CPS2 ניתן היה למצוא את סופר סטריט פייטר 2 המצויין (בקלות המשחק הטוב בסידרת סטריט פייטר 2), אליאן וורסוס פרדטור (הטורף נגד הנוסע השמיני), משחקי הזיכיון המעולים של D&D, מארבל וורסוס קאפקום וסטריט פייטר אלפא 3, מה שרבים רואים כמשחק המכות הטוב ביותר בסידרה כולה!

ב 1996 הוציאה קאפקום עוד להיט עצום אשר הציג משחקיות שונה לחלוטין ממה שהיה מקובל לצפות ממשחקי קאפקום, שהתמחתה עד כה במשחקי ארקייד בלבד. למשחק קראו רזידנט איוול והוא יצא לפלייסטישן וללא גירסת ארקייד. המשחק הציג לראשונה את סגנון האימה-הישרדות והיה ללהיט מיידי תוך קליעה מצויינת לטעם הקהל האמריקאי. למשחק זה יצאו המשכים רבים ואפילו התבססו עליו שני סרטי קולנוע, אשר בניגוד לפלופ המביך של סטריט פייטר הסרט, הצליחו די יפה בקופות. ב 1999 הוציאה קאפקום משחק הישרדות אימה נוסף בסגנון משחקי רזידנט איוול שנקרא דינו קרייסיס ששם את השחקן בסביבה דומה לפארק היורה עם עדרים של דינוזאורים שרודפים אחריו. גם משחק זה נהיה רב מכר וביסס את התת ז'אנר החדש של אימה-הישרדות.

ב 1996 יצא גם משחק המכות התלת מימדי הראשון של קאפקום, סטאר גלדיאטור, שלמרות שהיה מאד מרשים מבחינה גרפית, לא הצליח להכות גלים. עם זאת, הוא היווה בסיס למשחקי ה 3D הבאים של קאפקום ובראשם פאוור סטון ורייבל סקולס, אחד ממשחקי המכות התלת מימדיים הטובים יותר שיצאו לאולמות הארקייד. ראוי לציין שלמרות הצלחות משמעותיות בתחום משחקי ה 3D קאפקום מעולם לא זנחה את סצינת משחקי הדו מימד והמשיכה להוציא משחקים מצויינים כמו סטריט פייטר 3 ומגה מן 8. סטריידר 2 היה משחק תלת מימדי נדיר בכך שהתבסס גם על ספרייטים דו מימדיים, והראה שאפשר לשלב בין הדיסיפלינות הגרפיות השונות ולהוציא משחקים יוצאי דופן לא רק בטכנולוגיה אלא גם באיכות. עם זאת המשחק נשאר כפי שהוגדר, יוצא דופן, ובהתאם לכך לא יצאו עוד הרבה שכמותו והליין אפ של משחקי הארקייד של קאפקום הצטמצם לכדי משחקי מכות בלבד.

 

הווה ועתיד

עם תחילת שנות האלפיים זנחה קאפקום כמעט לחלוטין את שוק משחקי הארקייד הגווע והתמקדה יותר ויותר בפיתוח משחקים לשוק הקונסולות הביתיות שהתחיל לפרוח עם הופעת הדרימקאסט והפלייסטישן 2, ומאוחר יותר הגיימקיוב והאיקס בוקס. משחקי להיט כגון Devil May Cry או Onimusha ושרשרת הלהיטים של Resident Evil ו Dino Crisis הצליחו לבסס את קאפקום בשוק הקונסולות הביתיות המשגשג ולהיות הוכחה על הסתגלותה הנכונה של החברה לשוק המשתנה. זאת בניגוד גמור ל SNK שלא השכילה להתאים את עצמה לשוק ומצאה את עצמה עם ארסנל משחקי דו מימד מיושנים מול שוק שכבר מזמן זנח את המשחקים הללו לטובת ה 3D.

קאפקום כיום היא חברה מצליחה ושקולה עם מחלקת מחקר ופיתוח מעולה שמנפקת להיטי ענק בקצב שלא מאכזב. פעילותיה כיום מתמקדות בפיתוח ושיווק משחקי וידאו כמו גם באחזקת מרכזי ארקייד (בעיקר במזרח הרחוק). יש לקפקום סניפים ביפן, ארה"ב, אירופה, קוריאה והונג קונג ואפשר לסמוך עליה שתשכיל לשרוד ולהצליח גם בעתיד עם משחקים ברמה הגבוהה ביותר.

תגובות לכתבה


לינקים:

להזמנת האוסף המושלם של משחקי הארקייד של קאפקום!

להזמנת האוסף המושלם של משחקי הניאו גיאו!

כל משחקי מגה מן למגאסון

סטריט פייטר

מגה מן

פיינל פייט

סטריידר

ווילו

 

 

 

A

A

MAGAZINE  |  SYSTEMS  |  GAMES  |  LINKS  |  FORUM  |  CONTACT

Megason, Nintendo Store, Selected Classics, The Forum

Copyright © 2001-2012 VGFreak.com All Rights Reserved