MAGAZINE  |  SYSTEMS  |  GAMES  |  LINKS  |  FORUM  |  CONTACT

A

A

AA

AA

AA

AA

AA

AA

ארקייד DVD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ההיסטוריה של קונסולות המשחקים

מאת: Ax=Battler

 

חשוב: אם אתם מעוניינים להשתמש בכתבה זו, אנא צרו קשר! נא לא לגנוב!

(גירסה 0.98)

רקע: מלחמת הקונסולות הראשונות

תחילת שנות השמונים היו שנים סוערות בשוק משחקי הוידאו. בשוק השתוללו מלחמות בין החברות על הקונסולות השונות שלהן: האטארי 2600, המגנווקס אודיסאה, המאטל אינטליויז'ן והקולקו קולקוויז'ן. 1982 ו 1983 סומנו כשנים בהם התמוטט השוק, כאשר במרכז ההתמוטטות היתה אטארי.

אטארי 2600

אטארי הוציאה משחקים מאכזבים שלא עמדו בתחזית המכירות, ניסתה לשווק מחשבים שנתפסו כצעצועים למרות שלא היו כאלה, נכנסה למשבר מניות חמור וההסכם שלה עם נינטנדו לשיווק הפאמיקום (לימים ה NES) בארה"ב התמוטט. חברות משחקים רבות נסגרו בגלל הצפת השוק בקונסולות של חברות שונות. לאחר הפסדי ענק, וורנר נפטרה מאטארי ומכרה אותה.

 

פרק ראשון: התחלה חדשה – קונסולות ה 8 ביט

1985

נינטנדו NES

בשנת 1985 מנסה נינטנדו להיכנס לאמריקה אך נתקלת בהתנגדות מצד החנויות והרשתות שלא מוכנות לשמוע עוד על קונסולות משחקי וידאו. נינטנדו עושה ניסיון שיווקי תקדימי בניו-יורק ומתחייבת לקנות בחזרה כל קונסולה שלא תצליח להימכר. משחקים חזקים מהארקייד כמו דונקי קונג ופופאיי הפכו את הניסיון להצלחה מסחררת.

1986

בעקבות כך, מערכת הבידור של נינטנדו (Nintendo Entertainment System) או ה NES, הפכה לשם דבר באמריקה לאחר כניסת המערכת לשיווק בכל שאר ארה"ב ב 1986 כשהיא חמושה במשחק המהפכני סופר מאריו ברוס שהפך למקדם המכירות מספר אחת של המערכת.

סגה מאסטר סיסטם

באותה השנה, בעקבות הצלחתה האדירה של נינטנדו, נכנסה גם סגה לשוק עם המאסטר סיסטם. גם אטארי מנסה להיכנס שוב לשוק עם מערכת ה 7800. אלא שנינטנדו מוכרת בארה"ב פי תשעה יותר קונסולות מכל מתחרותיה, ביפן שליטתה כמעט מוחלטת ורק באירופה המאסטר סיסטם נותנת פייט רציני ומצליחה להשתלט על נתח שוק משמעותי.

1987

בשנת 1987 מוציאה נינטנדו משחקי מפתח כמו קיד איקרוס, מטרואיד ומעל כולם זלדה ובכך מבססת סופית את מעמדה כחברה המובילה בשוק. אטארי שוקעת וסגה מצליחה לחדור מעט יותר אם כי עדיין הרחק מאחורי נינטנדו.

הבעיה של סגה היא סבוכה, לכאורה היא הייתה צריכה לשלוט בשוק. המאסטר סיסטם מציגה עליונות טכנולוגית על פני ה NES ורצים עליה כמה מלהיטי הארקייד החזקים ביותר של סגה כמו וונדר בוי, אלכס קיד ואאוטראן. אלא שסגה נכשלה בגיוס חברות משחקים שיפתחו למערכת שלה, היות ורובן ככולן חתמו כבר על ההסכמים הדרקוניים הידועים לשימצה של נינטנדו. תסביך ההגעה המאוחרת לשוק ירדוף את סגה עד סוף דרכה כיצרנית קונסולות והחל מהמערכת הבאה תהיה סגה תמיד החלוצה בהוצאת קונסולות חדשות, אלא שעם הצלחה חלקית בלבד.

נק פיסי אנג'ין

NEC מוציאה באותה השנה קונסולה שמשווקת כקונסולת 16 ביט לעומת ה NES והמסטר סיסטם שהן קונסולות 8 ביט. אלא שקונסולה זו הנקראת פיסי אנג'ין אינה אלא מערכת 8 ביט עם מעבד גרפי חזק של 16 ביט.

1989

נינטנדו גיימבוי

בשנת 1989 משיקה נינטנדו קונסולה ניידת חדשה. הנינטנדו גיימבוי מגיע עם המשחק הממכר טטריס והופך להיות להיט מיידי. למרות מסך המונוכרום הקטן של המערכת שמציג 4 גווני אפור בלבד, היא נמכרת בהיסטריה בעיקר בזכות משחקים מצויינים כמו סופר מאריו לנד.

 

באותה השנה משיקה נק את קונסולת ה"16 ביט" שלה בארה"ב תחת השם טורבו גראפיקס ומציעה גם לראשונה כונן סידי שמאפשר להריץ משחקים על דיסקים.

 

פרק שני: תחילת שנות התשעים ומערכות ה 16 ביט

סגה מגה דרייב 2

1989 הייתה גם השנה שבה סגה הציגה לעולם את קונסולת ה 16 ביט הראשונה, המגה דרייב. לאחר הצלחה חלקית בלבד ביפן, החל שיווק המגה דרייב בארה"ב תחת השם ג'נסיס. המערכת היוותה שיפור משמעותי מבחינת גרפיקה וסאונד על פני כל שאר המערכות בשוק ושווקה כמי שמסוגלת להציג גירסאות מושלמות של משחקים מאולמות הארקייד. כדי להוכיח זאת, הגיע עם המערכת המשחק אלטרד ביסט שהיה להיט ארקייד ענק. המערכת לא איכזבה והמכירות השתפרו מאד לעומת המכירות של המאסטר סיסטם.

אטארי לינקס 2

באותה השנה הציגה אטארי את מכשיר ה 16 ביט הנייד הראשון, האטארי לינקס. כשהוא מציג גרפיקה צבעונית ומעבד חזק יותר מזה של הנינטנדו גיימבוי, אטארי החלה לתמוך במכשיר החדש בכל כובד משקלה והוציאה אליו גירסאות של משחקי ה 7800 ומשחקי ארקייד כמו טוקי שהיה המרה קרובה מאד למשחק הארקייד המקורי (שלא כמו גירסאת המגה דרייב המאכזבת). עם זאת המערכת לא הצליחה להמריא בין היתר בגלל שמועות על כך שאטארי מתכוונת בקרוב להפסיק את תמיכתה במכשיר.

1990

סופר נינטנדו

שנת 1990 הייתה שנה טובה לנינטנדו. הלהיט הגדול ביותר של נינטנדו אי פעם, סופר מאריו ברוס 3 יצא, ולמרות תחרות מצד הטורבו גראפיקס והמגה דרייב זו הייתה השנה הטובה ביותר ל NES. ביפן השיקה נינטנדו את ספינת הדגל החדשה שלה: קונסולת ה 16 ביט הסופר NES שאיתו יצא גם המשחק סופר מאריו וורלד. המערכת החדשה הציגה לראשונה אפקטים גרפיים של זומים ו 3D ובכך עלתה ברוב יכולותיה על הסגה מגה דרייב.

אס אן קיי ניאו גיאו

בשנה זו הוצגה לראשונה גם קונסולת ה 16 ביט המהפכנית של SNK. בזכות מעבדי משנה חזקים, הציג הניאו גיאו יכולות גרפיות וסאונד בכמה רמות מעל אלו של הסופר נינטנדו והמגה דרייב ולמעשה היווה גירסה ביתית של פלטפורמת הארקייד החדשה של SNK. כל משחק שיצא לאולמות המשחקים יצא גם בגירסה מושלמת למערכת הניאו גיאו. המערכת המדהימה הזאת, שמשחקים עליה יוצאים אפילו היום, עשור וחצי אחרי השקתה, הייתה עם חיסרון אחד גדול והוא המחיר. הקונסולה האימתנית הזאת עלתה עם השקתה 400$ (ביחס למחירי הג'נסיס והסופר נינטנדו שהיו בסביבות ה 250$) ומחיר זה נשאר קבוע במשך זמן רב לעומת הקונסולות המתחרות שהוזלו תוך תקופה קצרה יחסית. יתר על כן, כל משחק לניאו גיאו עלה כ 250$ ולעיתים אף יותר!

בשנה זו המשיכה סגה את תמיכתה במגה דרייב עם להיטי ארקייד כמו אפטר ברנר 2, איסוואט ומה שזכה למשחק השנה על פי מגזינים רבים: גירסה אקסקלוסיבית למגה דרייב ברמת ארקייד פרפקט של סטריידר מבית קאפקום.

נק טורבו אקספרס

נק המשיכה בתמיכתה בטורבו גרפיקס והוציאה גירסה ניידת של הקונסולה שפעלה באמצעות מתאם מיוחד גם כטלויזיה ניידת. הטורבו אקספרס קיבל את אותן מחסניות המשחק של אחיו הנייח והציג לראשונה תאימות מושלמת בין קונסולה ניידת לקונסולה נייחת.

1991

בשנת 1991 הושק הסופר נינטנדו בארה"ב, אלא שהוא נתקל בקשיים מול הג'נסיס המבוססת ומול ה... NES. רבים בחרו שלא לשדרג את ה NES הישן והאהוב למערכת החדשה והיקרה רק בגלל משחק אחד מוצלח שרץ באותו זמן על הסופר נינטנדו (סופר מאריו וורלד).

סגה יצאה עם סוניק הקיפוד שהיה הצלחה מדהימה וביסס את הג'נסיס כקונסולה המתחרה הגדולה והרצינית ביותר מול הסופר נינטנדו. סוניק הציג גרפיקה ברמה גבוהה ומהירות משחק שלא הייתה מוכרת עד כה ושהציגה היטב את ביצועיה של הג'נסיס (מגה דרייב).

במקביל להכרזתה של סגה על כונן סידי מתקרב למגה דרייב, הכריזה גם נינטנדו בשיתוף עם חברת סוני על הוצאת כונן סידי לסופר נינטנדו.

באותה השנה אטארי הכריזה על פרוייקט פנתר, קונסולת 32 ביט שאמורה להתחרות בסגה ובנינטנדו. לימים שונה השם ליגואר והקונסולה הייתה ההופעה האחרונה של אטארי בשוק הקונסולות.

סגה גיימגיר

בשנה זו הוציאה סגה את מערכת ה 8 ביט הניידת שלה שכוונה לנגוס מנתח השוק העצום של הנינטנדו גיימבוי. הקונסולה שנשאה את השם הלא מקורי גיימגיר הייתה צבעונית לעומת האפרוריות של הגיימבוי ומבחינת ביצועים הייתה למעשה מסטר סיסטם ניידת. אלא שהגיימגיר זכה להצלחה מוגבלת בלבד בגלל תג מחיר גבוה יותר מהגיימבוי ותחלופת סוללות גבוהה מאד (6 סוללות הספיקו לכ 3 שעות משחק לעומת 4 סוללות בגיימבוי שהספיקו לכ 10 שעות).

1992

1992 הייתה שנה טובה לסגה. למרות הסכמים דרקוניים שכבלו חברות רבות לנינטנדו, הבינו השמות הגדולים כמו קונאמי וקאפקום שהסגה מגה דרייב היא כוח שאי אפשר להתעלם ממנו. הם הכריזו על הוצאת גירסאות של משחקיהם הטובים ביותר למגה דרייב: מגה מן וסטריט פייטר של קאפקום וקונטרה וקאסטלוואניה של קונאמי.

בשנה זו יצאו שני להיטים ענקיים למגה דרייב: סטריטס אוף רייג' 2 המדהים וסוניק 2 המהפכני שהיו ללהיטים ענקיים.

סגה סידי

בשנה זו הוציאה סגה גם את כונן הסידי שלה לג'נסיס בשם המחייב סגה סידי ושהציג גרפיקה משופרת ויכולות סאונד ברמה גבוהה מאד. נינטנדו, לעומתה, הפסיקה את שיתוף הפעולה שלה עם סוני לפיתוח כונן דומה לסופר נינטנדו בגלל חילוקי דיעות על שיעורי הרווחים ביניהם ממכירת הדיסקים לקונסולה המשותפת. נינטנדו חתמה עם פיליפס והכריזה שוב על כונן סידי לסופר נינטנדו שיהיה תואם עם מערכת ה CDi של פיליפס.

סוני השלימה כמה כותרים אחרונים שהיו בפיתוח לסופר נינטנדו, אמרה שלום ולא להתראות, והחלה לפתח על בסיס הטכנולוגיה שכבר הייתה קיימת אצלה קונסולה חדשה שתהיה מבוססת אך ורק על משחקי סידי. קונסולה עתידית זו, שלימים תיקרא פלייסטיישן, תהפוך להיות אחת מאבני הדרך החשובות ביותר בתעשיית משחקי הוידאו.

 

פרק שלישי: מערכות ה 32 וה 64 ביט

מערכת סידי חדשה נוספת שהוכרזה בשנת 1992 הייתה ה 3DO. קונסולת 32 ביט זו זכתה לתמיכה מאסיבית מצד חברות חזקות מאד בשוק כמו פאנאסוניק, אלקטרוני ארטס, טיים ווארנר, ו MCA. העקרון מאחורי הקונסולה הזו היה מהפכני, חברת 3DO תפתח את הטכנולוגיה וחברות אחרות ייצרו את הקונסולות שמתבססות עליה.

1993 

פנסוניק טרי די או

בשנת 1993 פאנאסוניק הייתה החברה הראשונה שהרימה את הדגל של 3DO, אלא שהמערכת המדהימה הזאת פשוט הקדימה את זמנה בשנתיים בערך ונכשלה בעיקר בגלל תג מחיר גבוה שעמד על 700$.

אטארי יגואר

בשנה זו יצאה גם קונסולת היגואר של אטארי שהתפארה בכך שהייתה קונסולת ה 64 ביט הראשונה, כאשר קונסולות הדור החדש שכבר יצאו או הוכרזו היו "רק" 32 ביט, האטארי יגואר, שיוצרה ע"י IBM, הייתה קונסולה מרשימה מאד אך לא הצליחה להתרומם מול התחרות העזה בפניה היא ניצבה. בשנה זו גם נינטנדו וסגה הכריזו על הקונסולות החדשות שלהן: הסגה סאטורן שתהיה מערכת סידי והנינטנדו פרוג'קט ריאליטי שתהיה מערכת מחסניות משחק ותפותח ע"י חברת סיליקון גראפיקס.

1994

בשנת 1994 החלה נינטנדו בדחיפה משמעותית של הסופר נינטנדו. יצאו משחקים מהפכניים בכל הנוגע לטכנולוגיית מערכות ה 16 ביט כמו סטאר פוקס שהשתמש בצ'יפ הסופר FX ודונקי קונג קאונטרי המדהים שהוכיחו שהסופר נינטנדו עדיין מסוגל להציג תחרות גם בעידן הסידי והקונסולות החדשות. דונקי קונג קאונטרי הפך להיות המשחק הנמכר ביותר באותה שנה ודחף את מכירות הסופר נינטנדו כמעט עד לרמה של הג'נסיס.

סגה מגה דרייב 2 עם הרחבת ה 32X

בשנה זו סיימה סגה לפתח שתי פלטפורמות משחק חדשות מבוססות מעבדי 32 ביט. הראשונה, שם קוד יופיטר, הייתה מבוססת קרטרידג'ים (מחסניות משחק) והשנייה, שם קוד סאטורן, הייתה מבוססת דיסקים. סגה החליטו על המערכת המבוססת דיסקים והפסיקו את פרוייקט יופיטר. אלא שבמקום לנטוש את הטכנולוגיה הזו שונה ייעודה של הטכנולוגיה החדשה לקונסולת הרחבה למגה דרייב, היא זכתה לשם קוד חדש: מארס ושווקה בשם 32X.

הקונסולה המשולבת החדשה של המגה דרייב וה 32X הציגה גרפיקה וסאונד טובים בהרבה מאלו של הסופר נינטנדו. סגה הוציאה למכשיר להיטי ארקייד פוליגוניים כמו וירטואה פייטר, וירטואה רייסינג וסטאר ווארס ארקייד, כאשר התוצאה הייתה מרשימה למדי. עם זאת, מעט מאד חברות הוציאו משחקים ל 32X ועתידה היה לא ברור.

נינטנדו הוציאו גירסת הרחבה משלהם לסופר נינטנדו, שהתחברה כמו ה 32X לחריץ הקרטרידג'ים (מחסניות המשחק) של הקונסולה. המערכת המורחבת לא הייתה מהפכנית כמו ה 32X אלא איפשרה לשחק משחקי גיימבוי על הטלויזיה ובכך גם להנות במשחקי המונוכרום הפשוטים מצבע ואפשרויות משחק חדשות.

אס אן קיי ניאו גיאו סידי

1994 סימנה מבחינת חברת SNK ניסיון לרכב על גל קונסולות הסידי ששטף את העולם. הניאו גיאו סידי הכיל בדיוק את אותה החומרה של קונסולת הניאו גיאו המקורית והריץ בדיוק את אותם המשחקים רק בגירסאות של דיסקים ובמחיר נמוך בהרבה (50$ לדיסק לעומת 250$ למחסנית משחק!). עם זאת, למרות שלכאורה מדובר היה ברווח בטוח, התבררה הקונסולה להיות כשלון. מחיר הקונסולה היה שערורייתי (300$) למרות חומרה מיושנת יחסית והיא הציגה זמני המתנה ארוכים מאד בין טעינה לטעינה (עד 30 שניות!) בגלל מהירות כונן של כפול 1. SNK ניסתה לשפר את המצב בתחילת 1995 עם יציאת הניאו גיאו CDZ שהיתה גירסה זהה לסידי רק עם כונן בעל מהירות כפול 2 שקיצר את זמני ההמתנה בחצי. ה CDZ אפילו זכתה להצלחה יחסית ביפן ולכמה משחקים ייחודיים לה כמו סאמוראי שודאון RPG.

יציאת הניאו גיאו סידי בארה"ב היתה, עם זאת, ממש טרגדיה. למרות שעם ההשקה באמריקה כבר יצא ה CDZ ביפן, לארה"ב הגיעה רק הגירסה הרגילה והאיטית של המכשיר כאשר מולו התייצבו הסאטורן והפלייסטישן האימתניים שהיו עליונים עליו בהרבה. הניאו גיאו סידי גווע במהירות וסימן גם את סגירתו של הסניף האמריקאי של SNK.

 לקראת סוף השנה, יוצאות ביפן שתי קונסולות חדשות שמסמנות את המעבר המלא לגרפיקת פוליגונים תלת מימדית: הסגה סאטורן והסוני פלייסטישן, כאשר הפלייסטיישן מציג עליונות ברורה על הסאטורן בכל הנוגע לביצועים.

1995

סגה סאטורן

ב 1995 סגה הפתיעה את השוק האמריקאי עם יציאה מוקדמת בשלושה חודשים מהמתוכנן של פרוייקט הדגל שלה: הסאטורן. מכשיר ה 32 ביט העוצמתי של סגה לא מצליח למכור היטב בעיקר בגלל מחסור חמור במשחקים, החברות המפתחות פשוט הופתעו מההשקה המוקדמת ולא הספיקו עדיין להכין את הליין אפ המתוכנן.

באותה השנה ממש, סגה ו 3DO התכוננו להכריז על מיזם חומרת 64 ביט משותף חדש אך העיסקה לא יצאה אל הפועל. בסופו של דבר פנאסוניק קנתה את טכנולוגיית ה 64 ביט, שנקראה M2 בעבור סכום דמיוני של 100 מליון דולר!

נינטנדו וירטואל בוי

נינטנדו הוציאה ב 1995 את הוירטואל בוי, כרוניקה של כישלון ידוע מראש. המערכת המוזרה, שפותחה ע"י אותו המפתח של הגיימבוי, הכילה קסדת מציאות מדומה עם שני מסכים קטנים שהציגו תמונה סמי תלת מימדית בגווני אדום ואפור בלבד. הקונים נרתעו ממוזרות המכשיר ומההתרעות הרבות שהיו עליו בנוגע למשחק במשך הרבה זמן, והמכירות צללו. מעניין לציין שהשלט של הוירטואל בוי נחשב עד היום אולי כשלט המשחקים המוצלח ביותר שיצא אי פעם.

סוני פלייסטישןב 1995 נכנסת גם סוני לשוק וטורפת את קלפי המשחק עם יציאת הפלייסטישן בארה"ב ומוכרת את הקונסולה שלה עם ליין משחקים מוצלח ותג מחיר נמוך יחסית (300 דולר לעומת תג המחיר של 400$ של סאטורן). ליגואר יוצאת מערכת סידי, אך אינה מצליחה להרים את מכירות הקונסולה לעומת ה PS והסאטורן.

סגה נומאד

בצעד מפתיע ולא צפוי, במיוחד לאור הוצאת גירסה ניידת חדשה של המגה דרייב בשם נומאד, יוצאת סגה בהכרזה על הפסקת התמיכה בסגה סידי וב 32X. סגה מחליטה גם לנטוש את תוכניותיה לקונסולה ההיברידית נפטון שאמורה הייתה לשלב בין המגה דרייב, הסגה סידי וה 32X, ומשקיעה את כל מאמציה בסאטורן שמאבד במהירות נתחי שוק יקרים לסוני PS

נינטנדו מגמגמת על כך שכדאי עדיין להשקיע במשחקים לסופר נינטנדו, למרות שהשוק כולו עבר כבר מזמן לפאזת ה 32/64 ביט. רק לקראת סוף השנה היא מוציאה ביפן את קונסולת ה 64 ביט שלה שפותחה בשיתוף עם סיליקון גרפיקס, האולטרה 64, ומצליחה למכור תוך זמן קצר את כל סטוק החומרה שלה. אלא שיש מחסור חמור מאד במשחקים לקונסולה החדשה, ואמון הצרכנים בחברה נפגע עקב כך אנושות.

1996

1996 סימנה את עיצומו של קרב מערכות ה 32/64 ביט. סוני הורידה את מחיר ה PS בארה"ב ל 200$ והכריזה על משחקים חדשים רבים. סגה נגררת גם להורדת מחירים ומתחילה לחוש את ההפסד לסוני כאשר מכירות הסאטורן נשארות הרחק מאחורי ה PS.

בגלל משחקים מצויינים כמו וירטואה פייטר 2 ופאנזר דרגון שהצליחו לדחוף את יכולות הקונסולה מעל ומעבר למה שנחשב אפשרי רק שנה לפני, סגה מצליחה למכור את הסאטורן היטב ביפן, אך בארה"ב המכירות מאכזבות מאד.

נינטנדו 64

אטארי נכנעת לתחרות האיומה, סוגרת את שעריה ומכריזה על סיום התמיכה בקונסולת היגואר. ה 3DO שהצליח מעט יותר מהיגואר, דועך גם כן לאיטו ונעלם מהמפה. הנינטנדו 64 מושק רשמית בארה"ב ומוכר מצויין, זרם המשחקים למכשיר גובר והוא מתחיל לבסס עמדה תחרותית אל מול ה PS.

בשנה זו שוק משחקי הוידאו נוסק לשיאים חדשים מבחינת מחזורי מכירות ורווחים. סוני מובילה את השוק עם המדיניות החופשית שלה בכל מה שנוגע לפיתוח משחקים. בניגוד לנינטנדו שהייתה ידועה לשימצה בסלקציה הנוקשה של מפתחי המשחקים לקונסולות שלה, איפשרה סוני למעשה לכל אחד לפתח למערכת שלה משחקים. מסיבה זו חברות רבות וביניהן שמות גדולים כמו סקוור ונאמקו נטשו את נינטנדו ועברו לפתח משחקים בלעדית ל PS.

1997

1997 בידדה את התחרות הקונסולות בין שתי חברות, נינטנדו וסוני שהתחרו ביניהן בהצהרות בומבסטיות בכל הנוגע להיקפי מכירות קונסולות ומשחקים. עם זאת, סוני שמרה על פער רציני מול נינטנדו, קל וחומר מול סגה שנישתרכה מאחור.

נינטנדו 64 דידי

בשנה זו הכריזה נינטנדו גם על הפסקת התמיכה שלה בסופר נינטנדו, אך למרבה הפליאה הוציאה גירסה חדשה וקטנה יותר של המכשיר זמן קצר אחר כך. נינטנדו הכריזה גם על כונן דיסקים לנינטנדו 64 בשם 64DD שמשחק הדגל שיצא עליו יהיה משחק זלדה חדש. ה 64DD יידחה שוב ושוב במשך כמעט שנתיים עד שהפרוייקט יבוטל רשמית, אבל משחק הזלדה לנינטנדו 64 שיצא לבסוף כמחסנית משחק יהיה לאחד המשחקים הטובים ביותר שיצאו אי פעם לקונסולת משחקי וידאו כלשהי.

 

פרק רביעי: מלחמות הניידים ושחר של עידן חדש

למרות שסגה חוזרת ומצהירה שלא תוציא קונסולת משחקים חדשה בעתיד הקרוב, והיא עדיין תומכת בסאטורן בכל מאודה, מחלחלות לתקשורת ידיעות בקשר לפרוייקט 128 ביט חדש של החברה.

על הפרוייקט עובדים שני צוותים במקביל, ביפן ובארה"ב. שם הקוד של הפרוייקט האמריקאי היה "חגורה שחורה" (Black Belt) והקונסולה שלהם תבוסס על כרטיס וודו של 3DFX ותכיל את מעבד ה SH4 של היטאצ'י שאמור לעבוד במהירות 200MHz. שם קוד של הפרוייקט היפני היה "דוראל" והקונסולה שלהם הייתה מבוססת על צ'יפ PowerVR של VideoLogic. סגה החליטה להפסיק את הפרוייקט האמריקאי וללכת על הדוראל. בעקבות כך, רוב חברי הצוות האמריקאי נטשו את החברה ו 3DFX הגישה תביעה משפטית על הפרת חוזה. הקונסולה החדשה זכתה לשם קוד "קאטאנה" (חרב סמוראים).

גם מחברת סוני עולים שמועות על קונסולה חדשה שבניגוד לקונסולה של סגה גם תתמוך בפורמט סרטי DVD. יתר על כן, המערכת החדשה של סוני תתמוך בכל משחקי הפלייסטיישן הקיימים, דבר שלימים התברר להיות החלטה מוצלחת במיוחד. בכל מקרה, שתי המערכות, זו של סגה וזו של סוני אמורות להופיע לכל המוקדם ב 1998.

בזירת הקונסולות הקיימות ניטשת מלחמת חורמה כאשר שנת 1997 אופיינה בהורדות מחירים אכזריות במיוחד. כל חברה הכריזה על הורדת מחירים ומתחרותיה הכריזו כתגובה על הורדות מחירים דומות. בסוף השנה עמדו מחירי כל שלוש הקונסולות על 150$.

פיינל פאנטזי 7 המדהים על הפלייסטיישן שובר את כל שיאי המכירות עם למעלה מ 2 מיליון עותקים שנמכרו ביפן במהלך 3 ימים בלבד (!). הרבה מעבר למה שנינטנדו הכריזה כמשחק הנמכר ביותר שלה בארה"ב, סטאר פוקס 64, שמכר 300,000 עותקים "בלבד" תוך 5 ימים. 

נינטנדו גיימבוי פוקט

נינטנדו מוציאה בשנה זו את הגימבוי פוקט, גירסה משופרת ראשונה של הקונסולה הניידת המצליחה שלה. הפוקט הוא קטן יותר, מציג מסך בהיר יותר והשיפור הניכר ביותר שלו הוא חיסכון גדול בזמן משחק: 10 שעות משחק על שתי סוללות. הגיימבוי פוקט מקפיץ את מכירות המכשיר הוותיק בצורה שמפתיעה אפילו את האנשים הנאיביים ביותר בנינטנדו. ההצלחה המדהימה של הגיימבוי קורצת לחברות רבות ובמשך שנה אחת יוצאות או מוכרזות ארבע (!) קונסולות מונוכרום (צג שחור לבן) ניידות חדשות.

הקונסולה הניידת הראשונה, שמעוררת הכי הרבה עניין היא של נינטנדו עצמה, נינטנדו מאשרת שהיא ממשיכה את הפיתוח של הקונסולה הניידת הצבעונית החדשה שלה, שם קוד "אטלאנטיס" (לימים הגיימבוי אדבנס) שתהיה מבוססת על מעבד 32 ביט ואמורה להציג שעות משחק ארוכות במיוחד על ריצת סוללות אחת.

הקונסולה השנייה והאלמונית ביותר מבין הניידות החדשות היא של חברת טייגר שהוציאה את הגיימדוטקום (Game.com הוא כיום הדומיין המדהים של חברת הסברו שרכשה את טייגר). הקונסולה החדשה מכילה גם אופציות נוספות בילדאין שהופכות אותה למעין PDA קטן, כמו: משחק סוליטייר, מחשבון, ספר טלפונים ולוח שנה. המערכת זוכה להיענות נמוכה מאד. שנה אח"כ מוציאה טייגר גירסה קומפקטית יותר של הקונסולה אבל גם היא לא מצליחה ליצור עניין.

1998

באנדאי וונדר סוואן קולור

ב 1998 מציגה באנדאי, ממציאת היסטריית הטמגוצ'י, את הקונסולה הניידת שלה: ברבור הפלא או הוונדרסוואן (Wonder Swan). קונסולה זו תוכננה בחלקה ע"י גונפי יוקוי, מתכנן הגיימבוי, ומציגה מסך שחור לבן אמנם אבל עם רזולוציה גבוהה בהרבה מזו של הגיימבוי. המערכת תזכה להצלחה אדירה ביפן אך לעולם לא תראה אור מחוץ לארץ השמש העולה.

SNK מכריזה גם היא על הקונסולה הניידת שלה, הניאו גיאו פוקט שתעמוד בפני עצמה כמערכת משחקים ניידת וגם תתממשק עם הסגה דרימקאסט (שיצאה בתחילת השנה- פרטים בהמשך) כתואם VMS, מערכת הזיכרון הויזואלי של הקונסולה החדשה של סגה שיכולה לתפקד גם כמערכת משחק עצמאית עם גרפיקה מוגבלת.

אס אן קיי ניאו גיאו פוקט קולור

כל הקונסולות הניידות החדשות יצאו מחדש בשנה שנתיים הקרובות בגירסאות צבעוניות, שוב בגלל מהלך של נינטנדו: הוצאת הגיימבוי קולור. באפריל 1998 הוציאה נינטנדו את הגיימבוי לייט, גירסה של הגיימבוי השחור לבן עם תאורה פנימית. שתי תוספות חדשות, מצלמה ומדפסת לגיימבוי מוכרות בהיסטריה למרות רזולוציה עלובה במיוחד. הגיימבוי קולור שיוצא מייד אח"כ מסמן את מותו של הגיימבוי פוקט ומעביר את היסטריית הגיימבוי וכך גם את כל תעשיית הקונסולות הניידות פאזה מעולם משחקי המונוכרום למשחקים צבעוניים (פאזה שסגה הגיעה אליה כבר לפני 7 שנים!). לקולור יש תאימות אחורה לכל משחקי הגיימבוי, דבר שבדומה להחלטת התאימות אחורה של סוני התברר כהחלטה שיווקית מוצלחת במיוחד והציג תוצאות עסקיות בהתאם.

סגה דרימקאסט

בסגה מתלבטים והופכים בשם של המערכת החדשה שלהם. אחרי "דוראל", "חגורה שחורה" ו"קאטאנה" מוצע השם "דרימקאסט" והמערכת יוצאת לדרך ביפן בסוף השנה. ייחודה של המערכת החדשה של סגה מתבטא בכמה מישורים: מערכת הזיכרון הויזואלי (VMS) שהוזכרה לעיל, שימוש במערכת ההפעלה מיקרוסופט ווינדוז CE לתאימות גבוהה לפיסי וממנו והדבר החשוב ביותר- תאימות מלאה עם מערכת הארקייד החדשה ביותר של סגה באותו זמן, הנאומי מודל 3. סגה הצליחה למכור את כל מערכות הדרימקאסט שסופקו לחנויות בהשקה כאשר כמעט על כל קונסולה שנמכרה נמכר גם עותק של וירטואה פייטר 3.

התגובה של נינטנדו להתפתחויות אצל המתחרות לא אחרה לבוא. לא קונסולה ולא פרוייקט חומרה חדש, אלא משחק אחד שיכניס קצת סדר במערבולת ההכרזות והכרזות הנגד בתעשייה ויזכיר לכולם מי התחיל כאן את הכל. זלדה על הנינטנדו 64 זכה לכמות שיא של 325 אלף הזמנות מראש של בני מזל שקיבלו קלטת מוזהבת של המשחק. מלבדם, עד סוף השנה נמכרו 2.5 מליון עותקים של המשחק המדהים הזה וההכנסות ממנו הגיעו ל 150 מליון דולר. לשם השוואה, באותה התקופה הסרט המצליח ביותר היה באגס לייף של דיסני והוא הכניס 115 מליון דולר.

בשנה זו עולה לראשונה נושא האמולציה והאמולטורים לכותרות. ארגון ה IDSA פועל נמרצות להוריד אתרי אינטרנט שמאפשרים הורדת רומים של משחקי וידאו למרות ששאלת החוקיות של הרומים מעולם לא התבהרה (אז כמו גם היום). למרות זאת, מלחמת החורמה של ה IDSA לא השיגה את מטרתה. יותר מכך, היא רק העלתה את המודעות לנושא ולכן הגבירה את זרם האמולטורים והרומים באינטרנט.

1999

נינטנדו גיימבוי אדבנס

בשנת 1999 הכריזה נינטנדו, כהרגלה באיחור רב לעומת מתחרותיה, על קונסולה חדשה בשיתוף פעולה הדוק עם IBM (כמו האטארי יגואר) שהיתה אמונה על מעבד הליבה במהירות 400MHz בשם גקו, זאת לעומת 200MHz של הדרימקאסט ו 250MHz של הפלייסטיישן 2. למערכת ניתן שם הקוד "דולפין" ולפי דברי נינטנדו היא אמורה לצאת בסוף שנת 2000. בנוסף מכריזה נינטנדו על הגיימבוי אדבנס, מערכת ניידת בעוצמת 32 ביט שתהיה בעלת תאימות מלאה לכל משחקי הגיימבוי והגיימבוי קולור.

מייקרוסופט הפתיעה את כולם והכריזה על מערכת משחקי וידאו משלה בשם קוד איקס בוקס שגם היא, כמו הדרימקאסט, תשתמש במערכת ההפעלה של מיקרוסופט ווינדוז CE. בעקבות פריט מידע זה נפוצו שמועות לגבי תאימות עתידית בין שתי הקונסולות.

מערכת הניאו גיאו פוקט הראשונה עם מסך המונוכרום לא יצאה לאור בארה"ב, עם זאת SNK החליטה כן להוציא באמריקה את האיטרציה השניה של קונסולת ה 16 ביט הניידת שלהם, הניאו גיאו פוקט קולור. המערכת המעניינת הזו זכתה להרבה המרות מצויינות של משחקים מהאח הגדול, הניאו גיאו, כמו מטאל סלאג וקינג אוף פייטרס ולכן גם מכרה היטב וצברה מעריצים רבים. עם זאת, ההצלחה היחסית של הקונסולה הניידת שלהם לא הצילה לבסוף את חברת SNK והיא הכריזה בסוף 2001 על פשיטת רגל ועל סגירתה. את כל הזכויות של SNK רכשה חברה קוריאנית בשם פליימור שהמשיכה להוציא משחקים לנאו גיאו ובתחילת 2004 החזירה את SNK לארה"ב בשם המחייב SNK NEO GEO.

ב 1999 הוציאה חברה בשם קונקטיקס מערכת וירטואלית למקינטוש להרצת משחקי פלייסטיישן (או בקיצור, אמולטור), סוני ניסתה לתבוע את קונטיקס ולמנוע את יציאת האמולטור המסחרי הזה לשוק, אך נחלה תבוסה בבית המשפט. בערך באותו זמן חברה בשם בלים מציעה אמולטור מסחרי נוסף של הפלייסטישן והפעם למחשבי פיסי וגם אותה מנסה סוני לתבוע. פעם אחר פעם, בסך כולל של ארבעה משפטים (!) נדחו טענותיה של סוני נגד בלים. לאחר שנוכחה לדעת שבדרכים לגאליות היא לא תשיג את הפסקת מכירת האמולטור, החליטה סוני לחסל את בלים באמצעות לחץ על רשתות חנויות המחשבים והאלקטרוניקה, עד שלבסוף היא הצליחה להביא לסגירתה של בלים.

אלא שהניצחון המפוקפק הזה לא עזר לסוני והיא נחלה תבוסה צורמת במלחמה הזו מהדלת האחורית כאשר החל שיטפון של אמולטורים מצויינים לפלייסטישן מבוססי קוד פתוח שהופצו באינטרנט ועוד בחינם.

 

אפילוג

בזמן שנינטנדו ומייקרוסופט המשיכו להדליף פרטים מעורפלים על הקונסולות החדשות שלהם, סוני כבר קבעה את רוב הפרטים כולל תאריך היציאה של הפלייסטיישן 2 וסגה כבר הוציאה את הדרימקאסט בארה"ב בהצלחה לא מבוטלת.

הדרימקאסט, למרות הצלחה מדהימה ביפן, בוטלה לבסוף ב 2001. הסוני פלייסטיישן 2 הפך לשליט הבלתי מעורער של דור ה 128 ביט כאשר הגיימקיוב של נינטנדו והאיקס בוקס של מייקרוסופט נלחמים על המקום השני. אלא שבסיבוב שבא אחר כך (משנת 2005 - כבר מחוץ לסקופ של כתבה זו) הסתמן מהפך והקונסולה הנייחת של נינטנדו - הנינטנדו ווי הכניעה את ה XBOX 360 של מייקרוסופט והביסה את הפלייסטיישן 3 שהגיע למקום האחרון (!) בעיקר בגלל אינספור טעויות ארוגנטיות מצד סוני.

בזירת הקונסולות הניידות חלש הגיימבוי אדוונס, כמו הקונסולות הקודמות לו בסידרת גיימבוי, על רובו המכריע של שוק הקונסולות הניידות. התחרות היחידה ל GBA באה מצד הסוני PSP שיצא באיחור ניכר אך הפסיד הפסד צורם בתחרות עם אחת הקונסולות היצירתיות והמצליחות ביותר בכל הזמנים - הנינטנדו DS.

תעשיית משחקי הוידאו מגלגלת כיום הרבה יותר כסף מהוליווד וההתפתחויות בתחום תמיד מעניינות, מפתיעות ומשפיעות. Stay Tuned...

תגובות לכתבה


לינקים:

דף הקונסולות

 

 

 

A

A

MAGAZINE  |  SYSTEMS  |  GAMES  |  LINKS  |  FORUM  |  CONTACT

Megason, Nintendo Store, Selected Classics, The Forum

Copyright © 2001-2012 VGFreak.com All Rights Reserved