MAGAZINE  |  SYSTEMS  |  GAMES  |  LINKS  |  FORUM  |  CONTACT

A

A

AA

AA

AA

AA

AA

AA

ארקייד DVD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היו שלום ותודה על הדגים

מאת: Ax=Battler

 

חשוב: אם אתם מעוניינים להשתמש בכתבה זו, אנא צרו קשר! נא לא לגנוב!

(גירסה 1.3)

אקו הדולפין היה משחק כל כך ייחודי שבהתחלה ממש שנאתי אותו, כמו שלימדו אותנו לשנוא כל דבר שונה. עד אז משחק טוב היה בעיני משחק מכות "רגיל" כמו Streets of Rage או משחק פלטפורמה "שיגרתי" כמו Sonic the Hedgehog. מנכ"ל סגה דאז, טום קלינסקי, אהב את השם אקו הדולפין, הוא אמר שזה שם מצויין כי הוא קליט והוא באותה תבנית כמו סוניק הקיפוד.

אלא שבניגוד לסוניק, הדמות אותה משחקים במשחקי אקו אינה חיה שעברה האנשה ברוטלית בסגנון הריטושים של וולט דיסני. אקו הוא משחק "ניו-אייג'", אתה משחק שם דולפין אמיתי, פוטוריאליסטי, שלשם שינוי לא קופץ מפלטפורמה אחת לשניה תוך כדי השמעת צליל מעצבן, אלא שוחה ברחבי האוקינוס בסביבה פיזיקלית ריאליסטית במיוחד, וכאן טמון ייחודו האמיתי של המשחק.

משחקי אקו מאז המשחק הראשון שיצא למגה דרייב ב 1992 הציגו גרפיקה מדהימה ותקדימית לזמנם. הרקעים היו מהממים ותבנית האדמה, הסלעים והצמחים מתחת לפני המים נראים (גם כיום) ממש מציאותיים. אבל כל אלו הם כאין וכאפס לעומת הספרייטים המציאותיים של היצורים התת מימיים השונים במשחק כמו כרישים, לוויתנים, דגים ומעל כולם, הדולפינים עצמם שקיבלו אנימצייה ברמה הדו מימדית הגבוהה ביותר.

סגה החליטה להגביר את רמת המציאות של המשחק עד לגבולות היכולת הטכנית של המגה דרייב. הריאליזציה הקיצונית הזאת לא פסחה על השליטה באקו שהיא באמת ברמה גבוהה מאד ואם אינה מדוייקת לפעמים אז אני מעדיף להאמין שזה נובע מהסימולציה של הסביבה התת מימית של המשחק ולא בגלל אף סיבה אחרת.

המוסיקה של משחקי אקו גם היא אופרה אחרת לגמרי ממה שהיינו רגילים עד כה ממשחקי וידאו. טיונים חדשניים (כן, גם לאחר 10 שנים) ומדהימים ביופיים שמשובצים באפקטים מצויינים של ספלאש המים וקריאות הסונאר של הדולפינים.

רוב המשחקים בסידרה יצאו למערכות ה 8 וה 16 ביט של סגה והם מגיבים ונראים פחות או יותר באופן דומה, כאשר קיים כמובן יתרון ברור למשחקי ה 16 ביט על אחיהם לקונסולות ה 8 ביט. יתר על כן, שני המשחקים הראשונים והעיקריים: אקו הדולפין מ 1992 ואקו: גלי הזמן מ 1994 מאד קשורים האחד לשני מבחינה עלילתית, ויש אפילו כאלה שסבורים שגלי הזמן הוא למעשה הרחבה של המשחק הראשון ותו לא, כמה שהמפתחים בחברת נובוטרייד ניסו, הם לא הצליחו לשפר את הגרפיקה של המשחק הראשון. בנוסף, אחד האימפקטים החזקים של שני המשחקים הראשונים בסידרה הוא קו העלילה החזק. קצת קשה להגדיר את אקו בז'אנר מסויים, מרכיב חשוב בייחודה של הסידרה הזאת הוא השילוב המוצלח בין משחק תפקידים, יריות, פעולה ויש שיאמרו אף פלטפורמה (אולי כי תצוגת המשחק היא מהצד).

המשחק השלישי שיצא ב 1995 הוא יותר קליל מקודמיו ומספר את סיפורו של אקו הצעיר שיוצא למסע הרבה פחות מורכב משני המשחקים הראשונים האפוקליפטיים משהו. אקו ג'וניור יצא בלעדית למגה דרייב ופסח, שלא כמו שני המשחקים הראשונים, על מערכות ה 8 ביט של סגה: המסטר סיסטם והגירסה הניידת שלו הגיימגיר. החידוש בו היה שהוא איפשר לשחק שתי דמויות נוספות מלבד אקו: קיטני הלוויתן הקטלן (שהוא מין של דולפין) וטארה הדולפינית. אקו ג'וניור הוא אמנם משחק שקהל היעד שלו הוא ילדים קטנים אך הוא מציג את הגרפיקה, האוירה והמוזיקה היפיפיה שמצאנו בשאר המשחקים בסידרה. זה משחק נטול אלימות, אפילו הכרישים והמדוזות לא מזיקים כאן לאקו וחבריו, כאן המשחק מורכב מפאזלים קלילים של זיהוי עצמים, יריות (סונאר) על קריסטלים, מציאת טבעות וכיוצא באלה.

סידרת אקו התרחבה לקונסולות נוספות מעבר לקונסולות ה 8 וה 16 ביט של סגה. שני המשחקים הראשונים יצאו בגירסאות גם לסגה מגה-סידי (כונן הסידירום של המגה דרייב) והכילו סרטונים באיכות בינונית משהו ומוזיקת סידי מדהימה שאף יצאה בנפרד בדיסק עם מנגינות מהמשחקים.

מספר שנים אחר כך, בשנת 2000, יצא לדרימקאסט המשחק האחרון עד כה בסידרה בשם אקו הדולפין מגן העתיד ששמר על איכותה הגבוהה של סידרת המשחקים הזאת. שוב הוצגו גרפיקה וצלילים ברמה חסרת תקדים לזמנם. הביקורות יצאו מגידרן והיו שהכריזו עליו כעל תצוגת היכולות האולטימטיבית של הסגה דרימקאסט. "כמו לשחות עם דולפינים..." מגן העתיד קיבל את פרס המשחק הטוב ביותר בתערוכת E3 בשנת 2000 והגרפיקה שלו זכתה לכל הסופרלטיבים האפשריים. עם יציאתה של סגה משוק הקונסולות עבר מגן העתיד, כמו משחקי דרימקאסט רבים, המרה לקונסולת הסוני פלייסטישן 2 תוך שמירה הדוקה על איכויותיו.

אולי הסיפור המעניין ביותר על סדרת משחקי אקו הוא על הפרק שמעולם לא יצא לקונסולת ההרחבה של המגה דרייב, הסגה 32X, ושהוצג לראשונה בתערוכת CES בשנת 1993 שהייתה גם האחרונה להציג את תעשיית המשחקים (אחריה עברו לתערוכה ייחודית למשחקים, ה- E3). בתערוכה זו הוצג סרטון יכולות של המארס (שמו המקורי של ה 32X) שהציג כמה שניות מפתיחת משחק אקו הדולפין על הקונסולה החדשה. זמן מה אחר כך הוצג סרטון נוסף דומה להפליא על משחק אקו חדש, הפעם על הסאטורן, אך גם הוא נגנז באכזריות ומעולם לא יצא אל אויר העולם. עם זאת למרות שמעטים יודעים זאת, משחק אחר מאת אותם המפתחים של סידרת אקו, חברת נובוטרייד (לימים אפאלוסה), דווקא כן יצא על ה 32X תוך שמירה על אותן האיכויות הנדירות של סידרת אקו.

Hummingbird (יונק הדבש בעיברית או Kolibri בגרמנית) היא ציפור שקבעה שני שיאי עולם. השיא הראשון הוא גודלה הזערורי, זו הציפור הקטנה ביותר בעולם, אורכה הוא כשישה סנטימטרים בלבד ואויבתה המושבעת היא הצירעה איתה היא מתחרה על צוף הפרחים. השיא השני הוא מספר נפנופי הכנפיים בשניה שעומד על 80 והוא הגבוה ביותר בעולם החי, כך גם היא קיבלה את שמה, Hummingbird, לפי צליל ההימהום שהיא מפיקה בנפנופי הכנפיים המהירים.

הציפור המופלאה הזאת הצליחה להצית את דמיונם של מפתחי אקו והם החליטו ליצור עליה משחק בתבנית דומה מאד לזו שבמשחקי אקו.

המשחק הנדיר להחריד הזה, שנקרא בפשטות קוליברי, יצא ב 1995 ל 32X, ודעך עם הקונסולה שהוא יצא עליה מבלי להכות את הגלים שהוא היה אמור להכות אם היה יוצא על קונסולה אחרת, יותר מצליחה. קוליברי הוא משחק יריות אינטיליגנטי, אמנם המטרה היא להבריח את כל החרקים המזיקים שפלשו לאיזור המחייה שלך באמצעות יריות (מכמה סוגים, תלוי איזה אייקון תפסת לאחרונה), אך צריך להפעיל במקומות רבים גם את הראש. קוליברי מלא חידות ופאזלים בד בבד עם סצינות יריות אינטנסיביות.

הגרפיקה המצויינת מציגה היטב את יכולותיה הדו מימדיות הגבוהות של ה 32X. קוליברי הוא ממש חגיגה לעין, הרקעים צבעוניים מאד והגרפיקה והאנימציה מחליקות באותה הרכות שהייתה שמורה עד כה רק למשחקי אקו. המוסיקה והסאונד גם הם משובחים ומזכירים מאד, כמו כל שאר האספקטים במשחק הזה, את סידרת אקו (אחרי הכל, לא בכדי משחק זה מופיע באותה הכתבה).

פרוייקט מארס, או לימים קונסולת ה 32X, פותח במקביל לפרוייקט אחר של סגה, הסאטורן, אך בניגוד אליו לא שמר על שם הפרוייקט המקורי. הוא אמור היה להיות מעין טיפול החייאה למגה דרייב, אך נכשל לעשות כן וסיים את הקריירה עם ארסנל ירוד של כ 30 משחקים בלבד.

מטעמים לא ברורים החליטה סגה לדחוף את משחקי הדגל שלה על ה 32X לתחום התלת מימד עם וירטואה פייטר ווירטואה רייסינג, כאשר בדו מימד ביצועיה של הקונסולה היו פי כמה מונים טובים יותר. דוגמאות טובות לביצועיה האפשריים של ה 32X ניתן לראות במשחקי הארקייד שהוציאה סגה על מערכת הסיסטם 32: גולדן אקס 2, אאוטראנרס וספיידרמן. כשאני חושב איך היה יכול לרוץ משחק Streets of Rage על הקונסולה הזאת ממש בא לי לבכות. טוב שיצאו בכל זאת כמה פנינים לקונסולה המעניינת הזאת כמו סוניק כאוטיקס, סטאר ווארס ארקייד וכמובן קוליברי.

תגובות לכתבה


לינקים:

דף סדרת משחקי אקו

דף קונסולת הסגה 32X

סריקת כתבה על אקו למגה דרייב מ 1994

 

 

 

A

A

MAGAZINE  |  SYSTEMS  |  GAMES  |  LINKS  |  FORUM  |  CONTACT

Megason, Nintendo Store, Selected Classics, The Forum

Copyright © 2001-2012 VGFreak.com All Rights Reserved